2016 Urakoitsijaseminaarin aineistosta mietteitä
En malta olla kommentoimatta tämän vuoden urakoitsijaseminaarin aiheita ja aineiston perusteella saamaani mielikuvaa tienhoitotoimialan tilanteesta.
Aineistohan on netissä (linkki aineistoon) Liikenneviraston sivuilla.
Yleisiä havaintoja
Suurena kuvana näyttää kuin tilaajan ote on kiristymässä ja tulkinnanvaraisuuksia on vähennetty. Siirtymää on palvelun laatuarvioinnissa toiminnallisuuden suuntaan vaikka teknistä puoltakin on edelleen paljon.
Hankintamenettely on muuttumassa sähköisemmäksi ja vastaamaan eurooppalaista tapaa.
Silmiinpistävin muutos kilpailutuksessa on urakoiden runsas määrä ja tarjousten jakaminen viiteen jättöerään. Lisäksi mukana on kolme erittäin vaativa urakkaa.
Tarjousten sisäänjättö ajoittuu neljän kuukauden jaksolle, mikä varmasti tulee vaikuttamaan reurssienkäyttöön helpottavasti sekä tilaajan, että urakoitsijoiden puolella. Tarjoajat tulevat varmasti käyttämään tavallista enemmän harkintaa miettiessään kiinnostuksensa astetta eri urakoihin. Oletuksena pitäisin sitä, että tarjousten laatu paranee.
Lukumäärä on huomattava. Kokonaisuutena lähes neljäsosa urakoista joten vaikutus saattaa olla merkittävä esimerkiksi markkinaosuuskilpailussa. Mukanaolevat erittäin vaativat urakat puolestaan korostavat myös liikevaihdollista eli sopimusarvoon perustuvaa tarjoutumismietintää.
Kilpailutukseen on otettu myös "paperitörkyä" vähentävänä soveltuvuusvakuutusmenettely jonka kertomukset todennetaan vasta tarjousvertailun lopuksi. Liikevaihtovaatimukset kelpoisuusehtoina näyttävät olevan uuteen hankintalakiin soveltuvia.
Urakoitsijoiden terveiset ovat tällä kertaa mielestäni parhaimmat mitä olen niitä nähnyt/kuullut. Lähempänä realismia ja oikeita asioita edunvalvontahöpinän sijasta. Lukukinkerit, jälkeenjääneisyys. lisätyöt, tuottavuuskehitys, nuoret osaajat... hyvää ja edistettävää vuoropuhelua ja kehitystä. Sokerina pohjalla turvallisuustason arviointimallin ehdotus.
Tarjoajan osaaminen
Tässä on kaksi tärkeää asiaa. Toinen on perusurakoita koskeva henkilöstön osaamisvaatimus, mistä on tiputettu koulutusvaatimus vallan pois. Helpottaa huomattavasti uusien toimijoiden tuloa alalle, koska mahdollistaa tarjousvaiheessa "pelkän" kokemuksen ilmoittamisen. Ei siis tarvitse väkisin palkata muodollisesti pätevää hankkeeseen, joka ei välttämättä realisoidu.
Toinen merkittävä asia on hyväksyttävien tutkintoalojen palautus lähemmäs alakohtaista koulutusta vaativissa ja erittäin vaativissa urakoissa. Mielestäni tämä on oikea suunta. Ja ehkä noista voisi vieläkin jonkin tiputtaa pois. Perusteena pidän peruskäsitteiden ja tierakenteiden ymmärtämistä, jolloin alan toimijat lähtökohdiltaan puhuvat samaa ja keskenään ymmärrettävää toimialajargonia. Viestintä ja vuorovaikutus toimijoiden kesken on siten vähemmän altis väärinkäsityksille.
Kaupalliset asiakirjat
Kaupallisten asiakirjojen muutokset ovat suhteellisen pieniä. Silmiini pisti oikeastaan vain lisä- ja muutostöiden täsmentäminen ja tilaajan tarjoamien sovellusten osalta käyttövaltuusvastaavan ilmoittaminen sekä oikeuksiin liittyyvien tietojen päivittämisen korostaminen.
Tekniset asiakirjat
Vihertyöt ja rautateihin liittyvät on kerrottu selkeämmin ja jälkimmäisten osalta muutokset vastuissa aikatauluineen koottu selventävään taulukkoon. Ikuisuus ?-aihe: sorastusmateriaalin laatu on edelleen painotettuna, joten ehkä se alkaa vähitellen näkyä pintakunnossa sorateilläkin.
Ja PEHKOn hölmöys on näköjään nyt korjattu. Liikenneturvallisuus optisen ohjauksen myötä paranee, kun selkeä vallin raja jätetään näkyviin vallinmadalluksen yhteydessä.
Muuten mennään pitkälti edellisvuosien tavalla.
Seminaarin tärkein asia: Tiestötarkastusmuutos ja korvausvastuu
Enää ei tarvitse ajaa metri metriltä tiestöä tietyn viikkokalenterin mukaan. Urakoitsijoita vuosia kiusannut tyhjänajaminen poistuu. Siis siltäosin kuin se on ollutkaan tyhjänajamista. Tilaaja on sillä aikaisemmalla vaatimuksellaan halunnut ohjata urakoitsijaa olemaan tietoinen tiestön tilasta urakoitsijan omiin havaintoihin perustuen.
Nyt siis tilaaja ei enää ohjeista. Mutta. Tilaaja haluaa lisätä urakoitsijan vastuuta tarjouksessaan lupaamansa palvelun laadusta. Mielestäni tämä muutos on oikeaan suuntaan. Tiestön tilaa voidaan havainnoida alueellisena ja työkonedatan analysoinninh tmv. vastaavan perusteellakin. Perusperiaate on edelleen, että urakoitsijan on oltava tietoinen olosuhteista hoidettavalla alueellaan.
Tämän vastuun painottamiseksi korvauslausuntojen sisällöillä ja selvityksillä on aiempaa suurempi paino.
Tuntien nykyisen teknologioiden hyödyntämistason urakoissa tämä näyttää nyt siltä, että urakoitsijan työnjohdon ei enää tarvitse vain ajella tiestöllä. Nyt pitää tehdä oikeasti havaintojakin ja kirjata niitä ylös. Muuten tulee paljon lisää vaivaa erilaisten lausuntojen värkkäilyssä ja saattaa tulla joitakin korvauksiakin aiempaa enemmän. Tilaaja siis saa lähemmäs haluamaansa. Tiestötilatietoa.
Toiseksi mielenkiintoisin: Tilaajan sisäisen toiminnnan arviointi
Tämä on tilaajalta rohkea veto. Avoimesti kertoo sidosryhmilleen omaan sisäiseen toimintaansa liittyvistä kehittämistarpeista ja niihin liittyvistä havainnoista. Itselläni on paljon kokemusta auditoinneista ja toiminnanarvioinneista, niin pystyn osin lukemaan esilläolevaa taulukkoa rivienvälistäkin. Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä laajempikin raportti, mutta tämäkin on kovaa kamaa.
Miksi väitän noin? Vataukset löytyvät kohdista 2, 4 ja 7. Ne koskevat mitä suurimmalta osin myös urakoitsijoita. Rivien välistä on luettavissa tilaajan sisäinen hajonta kirjauksissa, valvonnassa ja raporttien hyödyntämisessä. Oletan tästä johtuvan korjaustoimenpiteitä eli ryhtiliikettä, joka näkyy myös urakoissa saakka.
Osin tätä "tiedottomuutta" on jo ennakoitu mm. HARJAn kehittämisellä. Siitä tulee todella hyvä työkalu vastaamaan moneen tarkastushavaintoon, mikäli se toimii siten kuin kuvaus antaa ymmärtää. Ja selkeä toimenpide ryhdistäytymiseen on mielestäni myös tuo ylläoleva tiestötarkastusten ja korvausvastuiden tarkennusten teko.
Lopuksi unelmointia
Olisi hupaisaa päästä jonkun ajan kuluttua katsomaan HARJAn tietoja ja pähkimään mitä kaikkea tilaaja siitä näkee. Voisin jopa osallistua yhtenä kysymystenasettelijana ja analysointityöläisenä, kun järjestelmästä haetaan kaikkea sen mahdollistamaa valvonta- ja ohjaushyötyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti