25. syyskuuta 2015

Raasepori 2016-2021 hoidonjohtona ja muutakin

Syksyn tultua ja vähän kyllä sen tuntuakin



Eilen oli HILMA-neidin helmoihin tarttunut ilmoittautumispyyntö Raaseporin alueurakkaan. Urakka on ainakin nyt tässä vaiheessa aikomus viedä läpi hoidonjohtourakkamallilla. ( linkki )

""Alueellinen tiestön talvi- ja kesähoito kokonaisvastuullisesti projektinjohtourakkana. Tiestön yhteispituus on noin 910 km ramppeineen ilman lisäkaistoja, josta sorateitä on noin 250 km. Lisäksi urakkaan sisältyy kevyen liikenteen väyliä noin 50 km. Tiestön talvihoitoluokituksesta noin 1 km on Is 2-ajorataista ja noin 120 km Is 1-ajorataista ramppeineen. Urakka on vaativuudeltaan vaativa urakka.
Urakkaan sisältyy lisäksi Raaseporin kaupungin katujen talvihoitoa noin 10 km""

Espoohan oli samalla mallilla pilottina ja edelleen, mutta vaativuudeltaan erittäin vaativa ja nyt näyttäisi, että aikaisemmin esittämäni arvelu tällaisen yhteistoiminnallisen hankinta- ja toteutusmallin leviämisestä myös muihin vaativuusluokkiin on nopeampaa kuin oletin. Ja nyt myös enemmän soratietäkin mukana.

Ilmeisesti tilaaja on tyytyväinen Espoon pilotista jo näin lyhyelläkin ajanjaksolta  saamaansa kokemukseen ja uskaltaa siksi laajentaa mallin käyttöä muuallekin. Silti edelleen pysytään Uudenmaan ELY-keskuksen alueella. Tämä voi toki tarkoittaa myös, että mallia ei vielä tunnusteta / osata muissa keskuksissa tai sitten halutaan lisää vertailtavaksi kokemuksia toisenlaisesta urakasta ja kenties toisesta urakoitsijastakin.

Hyvä, että kunnossapidon malleja kehitetään ja piloteille tulee jatkojakin. Varsinkin hoitourakoiden tyyppisissä pitkissä palvelusopimuksissa on urakan aikana hyvin todennäköisesti tarvetta joustavuuteen molemmilla sopimusosapuolilla. Jokin väistämättä viidessä vuodessa muuttuu ja sen ottaminen toiminnallisesti huomioon kesken toteutsaikaa on molempien etu.



Taas esiintymässä...

Jokin aika sitten olin taas esiintymässä. Rajoitetulle yleisölle ja vapaamuotoisesti, mutta kirjalliseen sisältöön perustuen. Ei tullut hiki, mutta suu kuivui paljosta puhumisesta.

Asiakas tilasi selvityksen tienhoidon alueurakointiin mukaantulosta uuden toimijan näkökulmasta. Aineiston kerääminen ja muotoilu esityskelpoiseksi selvitykseksi oli mielenkiintoinen ja kesti yllättävän kauan koostaa. Pitkäkin ruojasta tuli, peräti 16 sivuinen eikä edes paljon kuvia. Käyttämäni ns. poliiisien kymmensormijärjestelmä oli kovilla. Järjestelmässähän kaksi sormea tekee ja kahdeksan lepää...

Selvityksessä käsittelin markkinakatsauksen ohella alalletuloon liittyviä pakottavia ehtoja ja muita esteitä. Ja tavoilleni uskollisena sitten tietysti niitä ratkaisumahdollisuuksia, joilla ne esteet ylitetään tai muuten tehdään haitattomaksi. Lisäksi lyhyesti käsittelin rekrytointia, aloitukseen liittyviä kustannuksia ja miten hankintaprosessi jaksottuu ja miten sitoutuminen lisääntyy vaiheiden edetessä. Tärkeänä näkökulmana oli tietysti selvityksen tilaajan mahdollisuudet olla osallisena sekä miten riskit hallitaan tarjoutumisvaiheessa etteivät ne realisoidu hallitsemattomasti sitten toteutusvaiheessa.


... ja vähän digittääkin

Yllämainittuun selvitykseen ja erääseen toiseen tapaukseen liittyen olemme taas pienellä porukalla miettineet sähköistämisen ja digitalisoinnin eroja. Tietysti osana liiketoimintaa ja tulevaisuutta. Tätä digitystähän nyt tuntuu pusekevan joka tuutista hallitusohjelmia myöten. Oikeastaan me haimme ymmärrystä mainitun eron tunnistamiseen ja sen selkeämpään esittämiseen. Päädyimme jotenkin mutkien kautta omasta mielestämme yksinkertaistukseen:
"Nykyisessä toimintamallissa syntyvän paperiraportoinnin siirtäminen sähköisillä välineillä siirtyväksi on sähköistämistä.
Teknologian mahdollistamien automatisoitujen tietovirtojen analysointien ja mittaamisten kautta syntyvä turhan tekemisen poistaminen ja prosessien keventäminen on digitalisointia."
Pahimmillaan sähköistämisen tuloksena syntyy rajapintojen kokoelma josta muodostuu sillisalaatti, jonka tulos ei koskaan maksa itseään takaisin huonon käytettävyyden ja syntymättämän lisäarvon vuoksi. Parhaimmmillaan sähköistäminen vähentää sisäpostituskuoria ja ruutuvihkojen kanniskelua.

Digitalisoinnin hyötykin jää pahimmillaan saavuttamatta mikäli sitä ei ymmärretä eikä sen mahdollisuuksia toiminnan muuttajana osata käyttää. Parhaimmillaan sen avulla voidan puolitoista kaksinkertaistaa tulos.

Vertasimme digitalisointia tekstinkäsittelyohjelmaan. Sen täyden hyödyn saa, kun osaa kirjoittaa, lukea ja on jotakin sisältöä kerrottavanaan. Muutoin siitä aiheutuu vain turha kustannus.

Tietysti joku äveriäs tarinankertoja voi luku- ja kirjoitustaidottomana hankkia ulkopuolisen kirjurin tekemään "pännähommat", mutta silloinkaan hän ei voi saada varmuutta onko teksti oikein. Lukutaidoton kun ei pysty arvioimaan asiaa vaikka pyytäisi edelleen kolmannen osapuolen tulkitsemaan.

Kunnossapidon digitalisoinnissa ja siihen liittyvissä teknologioissa ja ratkaisuissa on vähän sama juttu. Pitää osata ohjata eli johtaa kunnossapitoa, siis kirjoitustaitoa. Pitää osata kunnossapidon periaatteet ja toiminnan vaatimukset, siis on oltava lukutaitoa. Sitten lopuksi pitää olla resursseja ja toimittajaverkostoa, jota ohjata periaatteiden vaatimalla tavalla. Siis se tarinan juonikas sisältö.

Digitalisointi itsessään ei pelkkänä teknologiana takaa lisääntyvää kannattavuutta ja helppoutta urakointiin. Ellei ole osaamista ja taitoa käyttää, niin ei tule hyötyjäkään. Syntyy vain ylimääräistä riesaa ja turhia kustannuksia.


Kevennys lopuksi

Hankintailmoituksissa oli tamperelaisittain hupaisa ilmoitus. (linkki ) Tonneittain mustamakkaraa.

""Mustamakkara Tampereen kaupungin eri yksiköiden käyttöön. Mustamakkaran pääasiallinen tilaaja on Tampereen Ateria, joka tarjoaa kouluissa ja päiväkodeissa mustamakkaraa 2-3 kertaa vuodessa. Yhden päivän kulutus on noin 3200 kg. Muissa kaupungin yksiköissä käytetään mustamakkaraa satunnaisesti. Kokonaisvuosikulutus on edellisvuosien kulutuksen perusteella sitoumuksetta 7000 kg. Sopimuskausi on 1.12.2015 - 30.11.2017 + kahden (2) vuoden optiokausi.""

Saattaa tuossa tulla sitten pian puolukkahillostakin pyyntö. Sitäkin tarvitaan mustan oheen muutamia satoja kiloja...

Jos olisin turkulainen einestukkuri tai toimittaja niin tarjoasin. Ihan piruuttani.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti