Arkista aherrusta alalla
Urakoitsijaseminaari
Nyt on menoillaan valmistautuminen 31.10. pidettävään urakoitsijaseminaariin. (Ohjelma) Sinne piti ilmoittautua 15.10. mennessä. Siihen sai nyt ensimmäistä kertaa ilmoittautua mukaan ns. videoneuvottelumallilla. Eli koko Suomen kiinnostuneiden ei tarvitse änkeytyä syrjäkylään muutaman tunnin vuoksi, vaan maakunnissa voi ELY-keskusten tiloissa osallistua nettisyteemin kautta. Tämä on hyvä uudistus ja se voi osaltaan helpottaa osallistumishalukkaiden aktivoitumista.
Seminaarissa kiinnostaa eniten mahdolliset muutokset nykyisiin asiakirjoihin ja onko jatkossa tulossa mitään isompaa mullistusta esimerkiksi valvonnan totetuttamiseen, sanktioiden/bonusten määräytymiseen tai palvelutason arviointiin.
Kilpailutettavien alueurakoiden ennakkotiedot
Liikennevirasto on ansiokkaasti jälleen julkaissut päivittyvän ennakkotidotteen kilpailuun tulevista urakoista. (Linkki) Siellä nyt muutama mielenkiintoinen asia. Esimerkiksi Raahe-Ylivieska urakan poikkeuksellinen kilpailutusaika. Lisäksi siellä on muutamassa urakasas sisällytetty ns. Y-kirjaimen töitä mukaan kokonaisuuteen. Y:n mukanaolo voi aiheuttaa jotakin päällekkäisvalvontaa tai poikkeavaa raportointia ym. joten kannattaa olla hereillä ko. urakoiden esittelyssä ja niiden tarjouspyyntöihin tutustuttaessa.
Erityisyyksissä ilmoitetut pilotit vaikuttavat vitsiltä, mutta niissäkin varmaan on jokin peruste, joka avautuu esittelyssä viimeistään. Yksikköhintapilotti tuskin tarkoittaa pelkästään, että urakassa on yksikköhintaisia töitä. Niintähän on ollut jo aikaisemminkin, joten sinällään sitä tuskin pilotoidaan.
Laatupilotti. Tämä on varmasti mielenkiintoisempi. Uskoakseni laatua sinänsä ei pilotoida, sehän on asiakirjoissa ja tekemisessä jo perusoletuksena. Mutta pilotti voisi ollakin vaikka laadunosoitukseen ja arviointiin liittyvä kokeilu, jolloin se onkin huomattavasti mielekkäämpi asia. Palvelutason mittaaminen ja tienkäyttäjien laatumielikuvan vaikutus urakan onnistumisen arvioinnissa olisivat askel kunnossapidon vaikuttavuuden arvottamiseen.
Muuta kiinnostavaa
Lahden kaupunki on lähtenyt tosissaan toteuttamaan tehostamisohjelmaansa. Osana sitä kilpailuttavat ensi vuonna alkavan keskustan alueurakkansa hoidonjohtourakointi- mallilla. Paperit näyttivät olevan selkeämmät kuin aikoinaan Espoossa, jossa Uudenmaan ELY-keskus aloitti vastaavan pilottinaan. HJU-Malli sopii hyvin monimuotoiseen urakkaan, jossa on odotettavissa paljon erilaisia tulkinta- ja muutostarpeita urakan aikana esimerkiksi laatutasoon.
HJU edellyttää huomattavaa panostusta molemmilta osapuolilta keskinäiseen viestintään ja avoimuuteen. Siinä ei perinteinen kerran kuukaudessa istuva vastakkainasettelu kokouksissa riitä.
Varkauden kaupunki kilpailuttaa samassa rytäkässä sekä alueidensa kunnossapidon, että infransa investointirakentamisen. Käyttää kilpailullista neuvottelumenettelyä, josta heillä on jo tilaajana paljon kokemusta.
Kuntapuolen tarjouspyyntöjä on ollut melkoinen määrä vielä "ennen lumia" liikkeellä. Niistä lähes puolet ovat tyypiltään konetuntiperusteisia. Vain pieni osa on isompien aluekokonaisuuksien monitehtäväurakoita. Tarjouspyyntöjen laadullinen taso on hurjasti vaihteleva ja osista pyynnöistä olisi ratkaisut helppo riitauttaa, jos on halua. Arviointiperusteet ovat epämääräisiä ja vaadittavat asiat tulkinnanvaraisia. Tähän aiheeseen palaan joskus myöhemmin vielä tarkemmin.
Kehittelyä
Olen puuhaillut viimeaikoina kovasti digitalisaation parissa. Tavoitteena on se Kunnossapito 2.0, eli pyrkimys saada nykyisin olevat tai lähitulevaisuudessa tulevat digitalisoitumisen tuomat mahdollisuudet hyötykäyttöön infran kunnossapidon alalla. Jo urakan peruslähtökohdista suunnittelun ja laskennan kautta ohjaukseen ja loppudokumentointiin. Koko tuota prosessia voidaan paljon keventää ja sujuvoittaa, jopa siten, että mitattavat asiat tarkentuvat.
KoneAgria2014 -messuilla sain paljon hyvää keskustelua koneurakoitsijoiden kanssa aiheesta, kun he pohtivat toimintansa järkeistämistä ja kannattavuutensa kehittämistä. Kentällä siis on tarvetta helpottaville systeemeille ja asioiden automatisoinille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti