Digitalisaatio muuttaa johtamista
Kaikki taitavat jo olla jossakin vaiheessa tulleet tutuksi tuon digitalisaation kanssa. Ainakin sanana se on tuttu. Digitalisaation pitäisi lähivuosina aiheuttaa kokonaisten ammattiryhmien häviämisen ja sen avulla maitopurkit juttelee ostoskärryille kunhan lapset oppivat ohjelmoimaan kouluista saatuja tablettitietokoneitaan. Jotenkin noin...
Digitalisaatio ei ole mielestäni kummoisempaa kuin lukutaitokaan. Sen avulla voi oppia uusia asioita ja vanhoille tavoille/tarpeille voi löytää uusia sovelluksia. Esimerkkinä viimemainitusta on vaikkapa kirjoittaminen tuttavalle. Ennen kirjeellä, nyt sähköpostilla. Tai oudossa paikassa liikkuminen. Ennen tarvitsit kartan tai oppaan, nyt navigaattori tai kännykän navigointiohjelma auttaa.
Isoin hyöty tulee ajattelun muuttamisesta
Esimerkiksi kirjanpito muuttuu, kun tietovirrat kulkevat automaattisesti ja ohjelmat laittavat tulot ja menot sujuvasti oikeille tileille ja litteroille. Silloin kirjanpitäjän perinteinen rooli muuttuu enemmän analysoivammaksi ja opastavammaksi.
Aikaa ei tarvitse käyttää sellaiseen rutiiniin, jonka tietotekniikka voi tehdä.
Tässä digimuutoksessa on erittäin suureksi avuksi Lean -filosofian opit. Pohdittavaksi tulee kysymyksiä prosessien muuttumisesta niissä kohdissa, joissa ennen on ollut raportointia ja tulosten esittämistä niihin liittyvine kokousrutiineineen. Jos jonkun rooliin on kuulunut koota tulostietoja yhteenvetoa varten ja esittää niitä eteenpäin, niin onko sellaista tarpeen tehdä enää? Miten paljon voi vanhoista toiminnoista jättää vallan pois ja siten keventää tekemistä?
Esimerkiksi työmailta tulevat, kirjanpitoon perustuvat toteutumaraportit voidaan ajaa milloin tahansa eri tavoilla koostettuina ja yhdisteltyinä suoraan taloushallintajärjestelmästä ilman, että siinä on välillä tarvetta tehdä muita yhteenvetoja tai muuta säätämistä. Jos samalla otetaan käyttöön samaan järjestelmään työmaalla tehtävä rullaava ennustekäytäntö, niin koko talousraportointi onkin aina ajantasaista.
Miten johtaminen muuttuu, kun ei tarvitse viettää aikaa perusnumeroiden pyörittäjänä? Voiko johtaja tai muu esimies tehdä vapautuvalla ajallaan tärkeämpää työtä vai onko peräti jotkut roolit käymässä tarpeettomaksi yrityksen toiminnan kannalta? Voidaanko luopua kuukausikokouksista, joissa on käsitelty ja esitelty raportteja? Lyheneekö palauteaika tekemisestä korjaustarvehavaintoon ja uudelleen ohjaustoimiin, kun ei tarvitse odottaa kuukausi- tai kvarttaaliraportteja?
Johtajalle pahoja kysymyksiä, kun pitää huomata mahdollisuudet. Ne sellaisetkin joiden perusteella saisi muutakin hyötyä kuin itselleen uudemman tietokoneen ja älykkäämmän kännykän.
Vanhassa vara parempi
"Toki tässä ei tarvitse hätäillä. Antaa kilpailijoiden saada kokemuksia ensin ja mennään sitten vasta valmiille uralle. Helpompi toimia pari vuotta muita jäljessä ja kuulostella kokemuksia. Kilpailijat puhuvat saavansa kilpailuetua, mutta meilläpä onkin kilpailukykyä. Voimme laskea katettamme ja käyttää halvempia alihankkijoita, kyllä sillä pärjää."
Valitettavasti toimintaympäristö muuttuu kovin nopeasti. Hätäillä ei tarvitse, mutta teknologiasta ja sen mahdollisuuksista pitää kyllä ottaa heti kaikki toiminttaa nopeuttava tai muuten helpottava hyöty irti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti