Välipala
Tämä T-LOIK on sangen mielenkiintoinen kapistus.
Linkin mukaisen tarinan kautta avautui itselleni oikeastaan vasta nyt selkeä näkemys visualisoinnin ja jaetun yhteisen tilannekuvan tärkeydestä kokonaisuuden ohjaamisessa.
Muutoin tähän saakka olen puuhaillut AKUn kanssa. Sen idea on periaatteeltaan lähes identtinen, mutta näkökulma on enimmiltään urakoitsijan puolelta katsova. Yhteistä on kokonaistilannekuva urakasta /urakoista.
Tämä LiVin systeemi on ohjauksen ja häiriötilanteiden hallinnan kannalta hieno. Se tosiaan jättää aikaa operaattorille tehdä enemmän ajatustyötä, kun ei tarvi koko aikaa huolehtia päällekaatuvista, akuuteista rutiineista.
http://www.liikennevirasto.fi/-/uusi-tieliikenteen-ohjausjarjestelma-t-loik-nopeuttaa-tiedonkulkua-tienkayttajille-ja-helpottaa-liikennepaivystajien-tyota#.Vt8ZSm4yDbU
Jatkossa mietityttää, että miten se tienkäyttäjä onkin pyörryksissä kaiken saamansa tiedon ähkyssä. Liikennetilannetiedotuksen kautta näkyy paljon ja lisää on urakoiden HARJA-julkisnäkymässä ehkä vähän paikallisemmin. Hyvä kuitenkin liikaa kuin liian vähän. Tienkäyttäjähän voi valita kanavansa ja näkymänsä, oman tarpeensa ja mieltymyksensä mukaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti