Professori Keltikangas-Järvinen aikoinaan sanoi, että lukemalla pystyy kokemaan lähes kuin olisi itse tehnyt ja ollut paikalla tapahtumissa, joita lukee. Tähänhän perustuu myös urheilijoiden psyykkiset mielikuvaharjoitukset. Kokemusoppimiseen ja tekemisen läpiajatteluun.
Lukemalla ei tarvitse kokea kaikkea itse, vaan voi saada nopeammin ja vaivattomammin vastaavan kokemuksen.
Itselläni luetun siirtämistä pysyvään muistiin ja osaksi kokemuspakkiani lisää myös monipuolinen uteliaisuuteni ja sangen tapahtumarikas työhistoriani, jonka vuoksi minulla on paljon omaa näkemystä ja kokemusta, johon liitän lukemaani. Osaltaan tämä helpottaa lukemiseni ymmärtämistä ja kykyä soveltaa erilaisia asioita hyvinkin moneen toiseen asiaan.
Kunnossapitourakointi ja tehokkuusmatriisi
Minulla on nyt luennan alla kirja, jonka lukeminen on sangen hidasta. Eikä syy ole lukutekniikassa vaan ajatuksista, joita kirja herättää. Lähes joka sivulta saa kimmokkeen tai kaksi, jotka liittyvät aiemmin kohtaamiini asioihin tai tapahtumiin. Mietin miten voin soveltaa tai miten olisin voinut soveltaa lukemaani.
Kirja on ruotsalaisten! , siis RUOTSALAISTEN, kirjoittama. Suhteellisen tuore teos, vuodelta 2013 ja kannessa väitetään sen olevan Ruotsin myydyin johtamisopas.
Mahtaako tässä olla yksi syy ruotsalaisten menestykseen kaupassa ja markkinoilla, jotka vaativat asiakaspalvelua varsinkin kuluttajabisneksessä?
Eniten pohdituttaa viratustehokkuuden ajatus, miten sitä voi tulkita tienhoidon johtamisessa ja miten vaihtelua hallitaan kunnossapidon tehtävissä. Miten tehokkuusmatriisia on ajateltava palvelu-urakoinnissa?
Peruskysymykset kirjan mukaan ovat:
-Mitä asiakas haluaa?
-Milloin asiakas haluamansa haluaa?
-Millaisia määriä asiakas haluaa?
-Mitä asiakas haluaa?
-Milloin asiakas haluamansa haluaa?
-Millaisia määriä asiakas haluaa?
Miten näiden kanssa eletään kunnossapitourakoissa urakan eri elinkaaren vaiheissa?
Voi mennnä vielä muutama päivä lukiessa ja tehokkuusmatriisia hahmotellessa.
Saattaa olla, että palailen tästä kirjasta heränneisiin ajatuksiin myöhemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti