9. kesäkuuta 2014

Tavoitehintasopimukset tienhoidon aliurakoinnissa

Tavoitehintasopimuksissa on yritetty poistaa edellä esitettyjen sopimusmallien epävarmuutta ja jakaa määrästä aiheutuvan työmäärän muutoksen kustannusvaikutusriskiä molemmille osapuolille.

Sopimusmallissa on sovittu kiinteäksi pohjaksi tietty työ ja sitten toteutuneiden määrien mukaan on sovittu muutoksen vaikutus hintaan. 

Ja jatkan aurausesimerkillä. Huomaa, että hyvityshintojen ei tarvitse olla olla samansuuruiset. Tekemisestä ja tekemättämyydestä aiheutuvat osapuolille erilaiset kustannukset.

Pääurakoitsija ja aliurakoitsija ovat päätyneet arviossaan aurausmääräksi talvikaudelta 12 800 juoksukilometriä ja sille tavoitehinnaksi 53 000 euroa. Lisäksi on sovittu, että määrän jäädessä alle tavoitearvion, aliurakoitsija hyvittää tekemättömästä työstä pääurakoitsijalle euron juoksukilometriä kohti. Vastaavasti arvioidun määrän ylittyessä pääurakoitsija maksaa aliurakoitsijalle lisähintaa ylittävien juoksukilometrien osalta 1,25 euroa juoksukilometriltä.

Huomio työmäärän arviointiin ja seurantaan


Tavoitehintasopimuksessa on oleellista päästä työmääräarviossa mahdollisimman lähelle todellista työn määrää, jotta mm. resurssivaraukset ja henkilöstö voidaan mitoittaa oikein työn onnistumisen kannalta. Siihen on kuitenkin jo ennalta sovittu määräriskiä jakava sääntö, jolloin riski on molemmin puolin tiedostettu ja sillä on sovittu hinta. Koska toteutuneet määrärt vaikuttavat maksettavaan hintaan on niitä seurattava.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti