10. kesäkuuta 2014

Kokonaisurakointi tienhoidon alihankinnan sopimustyyppinä

Edellä postauksissa mainitut kolme sopimusmallia, yksikkö-, kiinteä- ja tavoitehintainen ovat tyypiltään voimakkaasti pääurakoitsijan ohjauksen alaisia töitä ja niiden työnsuunnittelu ja yhteensovittaminen on pääurakoitsijan vastuulla. Töiden yhteensovittamisen näkökulma on pääurakoitsijan edun ja kokonaisuuden mukainen. 

Alihankinnan kokonaisurakoissa tekemisen suunnittelu ja työnjohto on vastuutettu eri tavalla vaikkakin hinnoittelu on lähinnä kiinteähintaisen tyyppinen.

Kokonaisurakassa on sopimuksessa määritetyn kokonaisuuden toteutusvastuu kaikkineen siirretty aliurakoitsijalle. Monesti samasta mallista käytetään nimitystä kokonaisvastuu-urakka tai laatuvastuumalli, vähän riippuen painotuksesta ja kokonaisuuden sisällöstä.

Kokonaisurakointimallissa aliurakoitsijan toimintavapaus on suurin ja taitavalla työnsuunnittelulla vaikutetaan urakan kannattavuuteen ja yhteensovittamiseen aliurakoitsijan omien muiden töiden kesken. Sopimukseen voi sisältyä itsenäinen vastuu laaduntuottamisesta ja sen osoittamisesta.

Hyöty sille, jolla on vastuukin 

Aliurakoitsija voi päättää oma-aloitteisesti työhön lähtemisensä ja käyttämänsä resurssit sekä optimoida itselleen sopivammat työskentelytavat. Omalla työnsuunnitellullaan saamansa hyödyn saa aliurakoitsija pitää omana etunaan. Tästä syystä malli sopii ammattitaitoisille ja työnjohto-osaamista omaaville toimijoille muita malleja paremmin. 

Kokonaisurakka on neuvotteluvaiheessa tarkkuutta vaativa, mutta toteutusvaiheen toimintavapaus ja hyödyn ansaintamahdollisuus alihankkijalle itselleen palkitsevat. Pääurakoitsijan kannalta kokonaisurakka on huolettomin, koska se vähentää työnjohdon osallistumista aliurakoitsijan töiden päätöksentekoon. Yleisvalvontavastuu ei kuitenkaan pääurakoitsijalta tässäkään poistu.


Esimerkkinä talvihoidosta jälleen auraukseen ja siihen läheisesti liittyvät työt. Kokonaisurakka on tehty sisältämään auraus, liukkaudentorjunta, polanteen tasaus ja poisto sekä liikennemerkkien ja linja-autokatosten puhtaanapito talvikaudelle. Aliurakoitsija voi nyt miettiä tekeekö vaikka liikennemerkkien puhdistuksen aurauksen yhteydessä vai erillisellä yksiköllä katosten puhdistamisen yhteydessä. Tai suorittaako aurausyksikkö samanaikaisesti liukkaudentorjuntaa. Edelleen aliurakoitsija voi harkita liukkauden torjunnan tekemistä polannepinnoilta karhentamalla ja samassa yhteydessä hoitaa polanteen tasaisena pitämisen.

Erilaisia tapoja kokonaisuuden hoitamiseksi on useita. Mieti itsellesi edullisin tapa tehdä se.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti