Paljon olisi aiheita nyt jonossa
Olen ollut jumissa kiehtovan urakkalaskennan kanssa jonkin aikaa enkä ole ehtinyt postaamaan tänne.
Aihioina, joita piakkoin kirjoitan:
- Toiminta- ja laatusuunnitelman jatko henkilöresurssien kuvaamisessa
- Mietteitä, joita heräsi viranomaispalvelun maastoavustajakoulutuksessa
- Juvan alueurakkaan valmistuvan HARJA-pilotin herättämiä ajatuksia
Olen hahmotellut perusteita pääurakoitsijan olemassaololle. Miksi tarvitaan projektijohtotoimija tavalliseen alueurakkaa? Eli onko siellä nyt veronmaksajan näkökulmasta turha välitaso, joka vain nostaa hintaa. Monet isommat urakoitsijathan eivät tee itse enää paljoakaan urakoissa vaan alihankinnalla pyörittävät tekemisen. Voiko tämä esimerkiksi HARJAn valmistuttua muuttua?
Viranomaisten avustamiseen liittyvät maastotyöt ovat mielenkiintoisia. Koulutuksessa oli paljon hyvää perustietoa entisen tiemestaripiirin kokonaisuuteen liittyvistä töistä. Mm. vahingonkorvauksiin liittyvät lausunnot. Luvattomat rakenteet, joita ei havaita tiestötarkastuksilla, kuten Varsinais-Suomessa liittymä, joka aiheuttaa tilaajalle nyt paljon lisätyötä ja harmia. Lisäksi kävi ilmi kirjoituksen vierastaminen ja ajattelun kankeus. Muillakin kuin virkamiehillä
Toiminta- ja laatusuunnitelman henkilöresurssiosaan olen pähkinyt painokkaammin perehdytyksen ja henkilövalintojen sekä osaamisen ja sen varmistamisen tekemistä ja kerrontaa. Miten saadaan hyvä porukka, joka haluaa ja osaa tehdä sopimukseen kuuluvat työt ilman sähellystä ja väärinkäsityksiä lisäämättä? Löytyykö alihankinnan valintaan perusteita ja malleja, joilla voidaan vaikuttaa onnistumiseen ja kannattavuuteen?
Siis. Kirjoitan paremmalla ajalla lisää. Ylläoleva vain härnäämään uteliata ja osoittamaan etten ole unohtanut tätäkään osaa harrastuksestani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti