Olen viettänyt muutamia hetkiä tutustuessani Liikenneviraston digitalisaatiohankkeeseen. On ollut aikaa odotellessani tarjpuspyyntöainestoja, että saisin tarkennettua luonnokset suunnitelmista täsmällisemmiksi.
Digitalisaatiohanke (linkki) on kolmivuotinen ja siihen käytetään yli 30 miljoona euroa. Kyseessä on kireän rahan aikana melkoisen iso ja varmasti tärkeäksi koettu hanke.
Mahdollisuus urakoitsijoille
Hanke mahdollistaa myös urakoitsijoiden toimintatapojen muuttamisen. Tietysti ensin vastaamaan tilaajan toimintamalleihin ja järjestelmiin, mutta hankkeita vipuna käyttäen on helppo miettiä omia, yrityksen sisäisikin malleja. Periaatteita voi aivan surutta mielestäni kopioida ja ottaa oman toiminnan sisään.
Byrokratian ja urakan elämästä kirjoitin äsken tuonne työnjohto-osioon enemmän, joten en toista tässä vaan linkitän sinne. (linkki Hoitoesimiehelle)
Digitalisaatiohankkeen osahankkeet 3 ja 6 alaprojekteineen ovat olennaisia mietittäessä tulevaisuuden tekemistä ja siihen varautumista. Osahanke 1 taas on enemmän urakan sisäisen pririsointitarpeen taustalähteenä. Kolmosessa ja kutosessa on sijansa sähköiselle hankintamenettelylle ja läpinäkyvälle tilannekuvan muodostamiselle sekä sen viestimiselle. Viimemainittu viestintä on varsinkin mahdollisesti lisääntyvien poikkeavin kelitilanteiden kannalta yksi tulevaisuudessa, urakoitsijaakin koskevana, erikoisratkaistavista asioista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti