Huonokuntoisempia päällysteitä puretaan ja muutetaan sorateiksi
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/huonokuntoiset-tiet-muutetaan-sorapintaisiksi-yha-useammin/4307982
Nyt jo kymmeniä kilometrejä vuosittain. Jatkossa kenties lisääntyvästi. Perusteena päällystysmäärärahojen ohjaus liikennemäärien mukaan vilkkaampien teiden hyväksi.
Ihan oikein, vaikka monelle onkin kauhistus ja identiteetin kannalta murskaavaa olla pikitien ulkopuolella.
Jatkossakin kannattaa muuttaa sorateiksi ne tiet, joilla liikenemäärä on vähäinen ja liikennemäärän kehitys on laskeva. Niitä ei ole järkevää päällystää. Sellaiset tiet joiden liikennemäärä kasvaa tai on vilkas ja ennusteen mukaan pysyykin, kannattaa pitää päällystettyinä.
Sorateiden hoito onnistu nykyään hyvin ja se on oikein tehtynä varmasti jonkin verran edullisempaa verrattuna huonokuntoisten päällysttyjen teiden hoitoon. Tienkäyttäjien kannalta ehkä suurin vaikutus on ajomukavuudessa hyvin hoidetulla soratiellä verrattuna rikkinäiseen ja heikkokuntoiseen päällystetiehen. Soratie on tällöin turvallisempi ja ja autoakin sästävämpi ratkaisu.
Tässä blogissa kuvaan alueurakoinnin yleispiirteitä ja sisältöä. Tarkoitus on antaa lukijalle mielikuva, jonka perusteella hän voi hahmottaa infra-alan kunnossapitourakoinnin kokonaisuuden pääpiirteittäin. Tienhoito, alueurakointi ja kunnossapito ei ole julkisen aneiston osalta mitenkään puhkikaluttua. Toivottavasti blogi osaltaan täyttää tietovajetta tätä vaativinta ja monipuolisinta toimintaa kohtaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti