Tienhoitourakassa resurssit määräävät kustannukset
Kalusto
Resurssit määräävät kustannukset, vähän raflaavasti sanottu, mutta pääpiirteissään totta. Lisäksi tietysti työnsuunnittelun avulla urakkaan varattuja resursseja ohjataan ja käytetään järkevällä tavalla.
Esimerkkinä keskimääräisen urakan resursseja pääpiirteissään, kun oletusurakan tiepituus on 1 000 kilometriä, josta soratieosutta puolet ja lisäksi on kevyenliikenteen väylästöä neljässä taajamassa noin 75 kilometriä.
Karkeasti ajatellen tarvitaan talvikaudelle noin 20 tienhoitoyksikköä ja kesäkaudelle riittänee kahdeksan. Sorastus toteutetaan maanajon mitoituksella, joten jätän sen tästä pois. Resursseja valitessa on vaihtoehtoja.
Talvella:
- 18 aura-autoa tiestölle ja 4 traktoria taajamien kevareille, tai
- 14 aura-autoa ja 7 traktoria, jotka hoitavat osan tiestöstä ja kevarit
- polanteenpoistoon ja -tasaukseen 2 tiehöylää tai
- 3 traktoriin lisälaite, jolla voidaan poistaa polanne.
- 4 kuormaajaa liukkaudentorjuntamateriaalin lastaukseen ja lähilumitöihin
Kesällä:
- 3 alusterällä varustettua kuorma-autoa tai
- 2 tiehöylää tai
- 3 traktoria lisälaittein, soratien hoitoon
- 1 kuormaaja pölyntorjuntamateriaalin ja paikkaustarpeiden lastaukseen
- 4 traktoria niittoon
- 2 raivauskonetta vessakonraivaukseen
Yleisesti:
- kevytkuorma-auto yleistöihin ja pienkuljetuksiin
- 2 pakettiautoa, voivat olla avolava-tyyppisiä
Kaikille koneille ja autoille pitää olla tehtävän vaatimaan työhön osaava kuljettaja.
Karkeasti tuollaisella kalustolla pärjää. Noin kolmasosa tai joissakin urakoissa jopa puolet ns. pääkoneista voi olla traktorikalustoa.
Käytönsuunnittelu ja ohjaus
Työnsuunnittelussa sitten tarkemmin mietitään toiminnan ja alihankinnan saatavuuden kautta resurssien suhdetta. Siis onko kalusto omaa vaiko alihankiijan hallitsemaa. Huomattavaa on, että koko kalustomäärä on harvoin yhtäaikaa työssä ja jonkun koneen käyttötarve on vain osan vuotta.
Työnjohdon määrä kerrotaan tarjouspyynnössä vähimmäismääränä. Sitäkin kannattaa harkita, että voiko jossakin vaiheessa hoitovuotta olla lisätarvetta. Yleensä käytetään alan harjoittelijoita kesäkaudella. Silloin he ovat usein lomallaolevia paikkaamassa, joten varsinaisesta lisäyksestä ei voida puhua.
Harjoittelijoita käytettäessä pitää muistaa, että heidän panoksensa ei täysin vastaa kokeneen työnjohtajan tasoa ja turhan usein heille on annettu esimerkiksi sillantarkastustehtävä, joka vie paljon aikaa. Eli loma-ajan työnjohdon resurssienkäyttöä pitää harkita urakan toimivuuden kannalta tarkasti.
Lyhyesti
Tuhat kilometriä tietä tarvitsee yhden työyksikön 50 kilometriä kohti talvella ja 100 kilometriä kohti kesällä.
Kun tällaisia urakoita on 80 kappaletta, niin koko maassa tarvitaan karkeasti 1 600 yksikköä talvella ja 800 työyksikköä kesällä. Työnjohtotarve on 220-250 henkilöä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti