17. maaliskuuta 2015

Resurssien omistaminen ja hallinta eri tavalla

Isot Lelut Oy ja TJ-palvelu Oy

Joskus aikaisemmin tuli heitettyä ilmoille ajatus päätiekaluston omistuksen siirtämisestä valtion kalustoyksikön huomaan. Se olisi tukemassa kilpailuneutraliteettia ja sieltä voisi vuokrata tienhoitoon tarvittavan raskaan kaluston.

Toinen ajatus, joka nyt on myös mahdollista, on vuokratyönjohtajien käyttö alueurakoiden työnjohdossa. Sillekin palvelutarjonnalle varmaan joitakin henkilövuokrausfirmoja herää, kunhan huomaavat markkinaraon.

Entä jos alan toimijat perustaisivat molemmille toiminnoille oman yhtiönsä? Siis yhteisen kalustoyhtiön ja yhteisen henkilöstövuokrausyhtiön.

Isot Lelut Oy

Yhtiön perustaisivat alan toimijat ylläpitämään tienhoitoutrakoinnin kalustoa. Se toimisi täysin omana firmanaan ja vuokraisi kaikille tarvitsijoille alan kalustoa. Kenenkään ei tarvitsisi enää erikseen pitää yrityskohtaista konepankkia, vaan Isot Lelut Oy hoitaisi homman.

Vuokraustoiminta olisi avointa eli kalustoa vuokrattaisiin myös omistajien ulkopuolisille yhtiöille. Esimerkiksi kuntien yksiköt ja alihankkijat voisivat olla asiakasryhminä. Etuna olisi mahdollisuus erikoistuneella kalustolla saada yritykselle kohtuullinen liikevaihto. Samalla tulisi ikäänkuin sivutuotteena vuokrakalustoa käyttäville varakaluston ja lisäresurssienkin tarpeet varmistettua.

Pääurakoitsijan hävitessä jonkin alueen ei olisi tarvetta kaluston uudelleenjärjestelyille ja muille vekslauksille vaan toiminta siltäosin jatkuisi. Tarvittaesa vain teippaukset vaihtuisivat.

Kaluston seurantajärjestelmät ja esimerkiksi alkolukot olisivat yhdenmukaiset läpi valtakunnan ja niiden käyttö ja ylläpitokin tehokkaampaa ja edullisempaa. Kuorma-autot, traktorit, tiehöylät, suolausautomaatit ym. olisivat varmasti käytettävissä toimintakuntoisena silloin, kun työt alkavat, koska hankintoja yritys voisi tehdä riippumatta urakkakilpailutilanteesta.

TJ-palvelut Oy

Työnjohtopalveluita voisi samoin pyörittää alan toimijoiden yhdessä omistama henkilövuokrausfirma. Alalle erikoistunut osaaminen olisi selkeämmin ylläpidettävissä. Henkilöstön osaamisen kehittäminen tapahtuisi keskitetysti ja urakoiden laatutasokin olisi huomattavan paljon paremmin yhtenäistettävissä.

Urakan päättymisen aiheuttamat työnantajavaihdokset olisivat riskeinä pienempiä osaavan työnjohdon osalta. Nythän moni työnjohtaja joutuu muuttamaan radikaalistikin elämäänsä, kun urakka menee alta kilpailutuksessa.


Muitakin omistajia voi olla

Ei tietysti mikään estä vaikka vakuutusyhtiöitä ja kone-/autokauppiasta perustamasta tällaista kalustoyhtiöitä. Samoin jokin "orjakauppiaista" eli jo toimivista henkilövuokrausfirmoista voi erikoistua välittämään tienhoitoväkeä. 

Näissä tapauksissa homma voisi toimia jopa paremmin kuin alan toimijoiden omistamassa yhtiössä. Olisi pienempi riski yhtiön hallituksen puolueettomuudelle omistajien ulkopuliselle vuokraamisen suhteen. 

Liiketoimintaa tarkastellen alalla on käytännössä jatkuva tarve ja pitkäkestoiset sopimukset sekä taustalla oleva varma valtiomaksaja. Ne turvaisivat taloudellisia toimintaedellytyksiä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti