11. maaliskuuta 2015

Tienhoitourakoiden Toiminta- ja laatusuunnitelmien yhteenvetoa

Tarjousvaiheen Toiminta- ja laatusuunnitelma

Olen tänne sivustolle postannut sarjan Toiminta- ja laatusuunnitelman laatimisen avuksi ja ajatusten helpottamiseksi.

Aloitin marraskuussa yleiskuvauksella, jossa esitin omasta mielestäni Toiminta- ja laatusuunnitelmien perusideaa. (linkki)

Toiminta- ja laatusuunnitelma on urakan käsikirja

Se on kirjallinen selostus siitä, miten urakka viedään läpi. Siinä kuvataan urakassa noudatettavat toimintaperiaatteet, johtaminen, hankinnat, toimenpiteiden ohjaus, tilaaja- ja muu sidosryhmäyhteistyö, laaduntuottaminen sekä sen osoittaminen ja paljon muuta.
Tilaaja on vuosien saatossa oppinut, että tekninen porukka ei pysty ilman ohjausta tai tehtävälistaa tekemään itsenäisesti TLS:ää, joten tarjouspyyntöasiakirjojen mukana tulee valmis ja koeteltu jäsentelymalli. Malli, joka itseasissa on TLS:n sisällysluettelo, kertoo otsikkotyylisesti ne asiat, joita urakoitsijan on huomioitava onnistuakseen urakassa.

Urakoitsijan on toki itse tehtävä omien toimintojensa soveltava kuvaaminen aina kysessäolevaa urakkaa koskevaksi. Lopputuloksena on selkeä ja jäsennelty kirjallinen esitys, joka toimii osana urakkasopimusasiakirjakokonaisuutta.

Toiminta- ja laatusuunnitelma, osa 1.1 (linkki) sisältää sitten jo varsinaista asiaa. Resursseista työnjohto, sen mitoitus, muu porukka ja alihankintaresurssien määrää, ketjutusta, Osaamista, pätevyyksiä ja valmennustakin. 
Toiminta- ja laatusuunnitelma, osa 1.2 (linkki) Sisältää osaamisesta enemmän ja siitä miten sen ylläpitämisestä voisi laatia kuvausta. Toisena asiana käsittelin tiedonkulkua ja viestintää. Varmistamista avasin enemmänkin.
Toiminta- ja laatusuunitelma, osa 2.1 (linkki) Sisältää kalustomäärän mitoitusta, sen valintaperusteita ja työmaan hyväksymismenettelyä koskevaa pohdintaa. Lopussa myös härnäriksi ajatuksia urakan aikaisesta optimoinnista ja tilaajayhteistyöstä.
Osio olisi vaatinut pitkän postauksen ja siksi pätkäisin sen kahtia. Toisessa osassa (linkki) jatkoin lähtöpisteiden ja varastopaikkojen merkityksestä varsinkin toimenpideaikoihin liittyvänä laatutekijänä. Toimistollahan ei ole niinkään väliä, kunhan se on urakan alueella.
Toiminta- ja laatusuunnitelma, osa 3.1 (linkki) pohtii päivystystä, tiestön tilan tuntemusta ja toimenpiteisiin ryhtymistä.  Yhteydenpitoa ja viestintää poikkeusoloissa käsittelin vähän enemmän, koska kriiseissä yleensä pitäisi olla kunnossapitäjällä nuotit selvillä.
Toiminta- ja laatusuunnitelma, osa 4.1 (linkki) pitää sisällään urakoitsijan kuvauksen laadunvarmistuksesta ja sen todentamisesta. Siis niistä papereista ja tiedostoista sekä reaaliaikaseurannan tallenteista.
Toiminta- ja laatusuunnitelma, osa 4.2 (linkki) ottaa kantaa tienkäyttäjäasiakkaan palveluun ja palautteiden käsittelyyn. Monelle vaikean palveluasenteen kuvaaminen ei ole helppoa. Postauksen lopussa yleisiä ajatuksia Toiminta- ja laatusuunnitelmista. Mukana myös visointia tulevaisuuden laatuasioista.

Lisäksi pöyhin omana aikanaan ajankohteisten herätteiden pohjalta (linkki) urakoihin liittyviä läpinäkyvyysvaatimuksia, Virtain ja Juvan urakan erikoisuuksia sekä seurantaa ja raportointia (linkki). Eikä mielestäni kovin paha olisi siellä Seitenjärvellä Puolangan urakassa se tuiskukamerakaan (linkki).

Vielä on ensimmäisen erän sisäänmenoon muutamia kymmeniä tunteja, joten toivotan harrastuksessa mukanoleville antoisia kirjoitustuokioita. 
17.3. jälkeen pääsenkin jännittämään Liedon urakan voittajaa ja sen hintaa. Minullahan on siitä oma arvioni jo vuodenvaihteessa julkistettu. (linkki)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti