Sijoitusyhtiö ostaa koko osakekannan valtiolta.
"Ahlström Capital on sopinut ostavansa infra- ja rakennusalan palveluyrityksen Destia Oy:n Suomen valtiolta.
Ahlström Capital on maanantaina solminut valtion kanssa sopimuksen, jonka mukaan se ostaa Destian koko osakekannan. Valtioneuvosto hyväksyi viime torstaina Ahlström Capitalin kanssa neuvotellun järjestelyn.
Destian osakkeista maksettava kauppahinta on 148 miljoonaa euroa ja pitää sisällään 42 miljoonaa euroa pääoman palautusta valtiolle."
Loistava vaihtoehto. Jokin alan toimija ostaessaan olisi voinut häiritä markkinoiden järjestäytymistä enemmän ja integrointivaikeudet olisivat vieneet kaiken hyödyn.
Nyt sijoitusyhtiön intressissä on ostokohteen kuntoonlaitto ja mahdollinen irtautuminen myymällä viiden-kymmenen vuoden jänteellä.
Destia itse kertoo aamun tiedotteessaan, että tarkoitus on kasvaa kannattavasti inframarkinassa.
Nyt odotamme mitä muuta markkinoilla tapahtuu, kun järjestelyjen pää on tänä keväänä avautunut. Ensin Kesälahden Maansiirto Oy vaihtoi myös pääomasijoittajan hallintaan, nyt Destia samoin. Aiemmin Lemminkäinen hankki omistukseensa muutaman pienemmän infratoimijan.
Käykö Suomessa vähitellen samoin kuin Ruotsissa on tapahtunut: toimijat vähenevät ja keskikokoiset vallankin yhdistyvät tai kasvavat ja jäjelle jäävät vain aivan pienet suurten lisäksi?
Mitä tämänpäivän uutinen tarkoittaa esimerkiksi YIT:n kannalta. Se on ollut tiestön kunnossapidossa suurin yksityinen toimija tähän saakka. Enää ei ole. Profiloituuko se nyt jotenkin eritavalla, kun sen asema on muuttunut? Muuttuuko alan laaduntuotto parempaan suuntaan, kun yksityisellä yrityksellä on enemmän huolta maineestaan?
Miten yksityisyys jatkossa näkyy tilaajan toiminnoissa ja suhtautumisessa?
Mielenkiinnolla taas lähiajat tässäkin mennään.
Destia itse kertoo aamun tiedotteessaan, että tarkoitus on kasvaa kannattavasti inframarkinassa.
Nyt odotamme mitä muuta markkinoilla tapahtuu, kun järjestelyjen pää on tänä keväänä avautunut. Ensin Kesälahden Maansiirto Oy vaihtoi myös pääomasijoittajan hallintaan, nyt Destia samoin. Aiemmin Lemminkäinen hankki omistukseensa muutaman pienemmän infratoimijan.
Käykö Suomessa vähitellen samoin kuin Ruotsissa on tapahtunut: toimijat vähenevät ja keskikokoiset vallankin yhdistyvät tai kasvavat ja jäjelle jäävät vain aivan pienet suurten lisäksi?
Mitä tämänpäivän uutinen tarkoittaa esimerkiksi YIT:n kannalta. Se on ollut tiestön kunnossapidossa suurin yksityinen toimija tähän saakka. Enää ei ole. Profiloituuko se nyt jotenkin eritavalla, kun sen asema on muuttunut? Muuttuuko alan laaduntuotto parempaan suuntaan, kun yksityisellä yrityksellä on enemmän huolta maineestaan?
Miten yksityisyys jatkossa näkyy tilaajan toiminnoissa ja suhtautumisessa?
Mielenkiinnolla taas lähiajat tässäkin mennään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti