Joko tämä on viimeinen merkki siitä, että jakautuminen on valtiolla lopullisesti tapahtunut?
Destian on satsattava asiakastyöhön tosissaan ja suunnitelmallisesti. Enää eivät vanhat tutut olekaan toisella puolella, vaan on opeteltava ymmärtämään uusia tarpeita ja kisaamaan niinkuin muutkin.
Tästä muutoksesta on kyllä jo parikin vuotta ollut vinkeitä ilmassa, mutta nyt se näyttää olevan "pörssitiedotteessakin". Hyvä. Jatkossa onkin hauska seurata asiakastyön muotoja ja toteutusta.
Rakennuslehden uutinen Destian kannattavuudesta.
Tänään julkaistu yhteenveto kevään alueurakkakilpailusta on mielenkiintoinen. Espoo ja Vantaa menivät kuten ennenkin, hurjalla marginaalilla toiseksitulleeseen. Eivät varmaankaan ole varsinaisia kultavuolimoita kumpikaan. Kilpailuttamisen tuloksia 2014
Nummella tapahtui jotakin mystistä ja siellä urakoitsija vaihtuu. Oman arvioni mukaan siellä on nyt huolestuttavan kireä hinta, mikä varmaan ensivaiheessa vaikuttaa luopuvan urakoitsijan tarkkuuteen kesän aikana ennakoivasti, kun syksyllä on luovutuskatselmus. Silloin nykyinen urakoitsija luovuttaa urakka-alueen tienhoidon tilaajalle, joka edelleenluovuttaa sen aloittavalle urakoitsijalle.
Tilaajankin pitää olla tarkkana näissä sopimusten katkokohdissa. On muistettava, että työn vastaanottaa tilaaja eikä toinen urakoitsija ja kyseessä on eri sopimus. Sopimukset voivat poiketa kovastikin toisistaan, joten ei ole ollenkaan helppo mieltää tuota katkoskohtaa.
Lemminkäisen tulo kentälle Porissa on todella hyvä juttu. Saattaa tuoda jotakin erilaista rytmiä harrastukseen. Tai sitten kopioivat entisten toimijoiden mallin ja jäävät nysväämään paikoilleen. Nyt olisi irtioton paikka.
Pahkakangas jatkaa ilmeisen kannattavaa tekemistään Vetelissä. Tekee jotakin eri tavalla kuin isommat toimijat resurssiensa käytössä ja tuntee alueensa.
NCC oli tällä kertaa rohkeasti hakemassa parempaa kannattavuutta eikä lähtenyt riskillä alihinnoittelemaan työtään. Varmasti terveempään suuntaan menossa näin. Heidän suurin onnistumisensa tapahtui Espoon urakan kohdalla. Siellä NCC:n aloitteesta pilotoidaan hoidonjohtourakkamallia. Vaikkakin YIT:n ollessa urakan toteuttaja.
Tässä blogissa kuvaan alueurakoinnin yleispiirteitä ja sisältöä. Tarkoitus on antaa lukijalle mielikuva, jonka perusteella hän voi hahmottaa infra-alan kunnossapitourakoinnin kokonaisuuden pääpiirteittäin. Tienhoito, alueurakointi ja kunnossapito ei ole julkisen aneiston osalta mitenkään puhkikaluttua. Toivottavasti blogi osaltaan täyttää tietovajetta tätä vaativinta ja monipuolisinta toimintaa kohtaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti