30. heinäkuuta 2014

Kunnossapidon osapuolten osaamisalueet

Mitä kukin osapuolista osaa?


Osapuoliahan olivat nuo allamainitut ja heillä oli aikaisemmassa postauksessa kuvattuja tehtäviä.
  • Liikennevirasto
  • ELY-keskus
  • Pääurakoitsija
  • Aliurakoitsija
  • Tienkäyttäjä

En nyt saivartele, että "tai ainakin pitäisi osata" tai muuta, vaan oletan perusperiaatteen mukaista suoritusta ilman naljailua. 

Liikenneviraston pitää osata ennustaa liikennetarpeen ja tieverkon käytön muutokset ja yleinen liikennepoliittinen pitkän tähtäimen suunnittelu. Se vaatii tutkimusta ja erilaisia skenaarioita mm. asumisen painopistealueista ja teollisuuden sekä työpaikkojen tulevaisuudesta.

ELY-keskusten pitää osata hankintamenettelyt ja sopimustenhallinta sekä kunnossapidon sisältöön ja urakanvalvontaan liityvät asiat. Sisältöön ja valvontaa kuuluu palvelutason määrittelyn osaaminen.

Pääurakoitsijan osaamisalueella tärkeimpinä ovat yritystoimintaan, toiminnanohjaukseen ja projektijohtamiseen liittyvät asiat.

Aliurakoitsijan osaamiseen vahvasti liittyviä asioita ovat työmenetelmät ja kalustonkäyttö sekä työturvallisuuteen liittyvät taidot.

Tienkäyttäjän pitää osata soittaa 0200 2100 numeroon havaitsemistaan puutteista tiestöllä. Liikennesääntöjen ja -asetusten tunteminenkaan eivät ole haitaksi.

Ylläolevasta havaitsee aika selvästi, että mahdollisuus väärinkäsityksille on suuri. Osapuolet ovat vahvoja omalla tontillaan eivätkä välttämättä osaa katsoa toisen osapuolen näkökulmasta tilannetta. Keskinäisen ymmärryksen lisääminen on syytä olla kaikkien tavoitteena. Pelataanhan samalla pelilaudalla ja tarkoituksena on onnistunut lopputulos.


Keskityn tulevissa postauksissa pääasiassa pää- ja aliurakoitsijan tekemisiin ja heitä koskevan sisällön tuottamiseen. Sivuan varmasti jonkin verran myös ELY-keskuksen tonttia, siltä osin kuin se on mielestäni tarpeen ja kulloiseenkin aiheeseen sopivaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti