Tilaaja saa valita hyvästä porukasta elinkaarihankkeensa toteuttajan.
http://www.talouselama.fi/uutiset/kohta+tapahtuu+itarajalla++660+miljoonan+euron+urakka+kaynnistymassa/a2256605
Näistä yhteenliittymistä Destian porukalla on omaa suunnitteluosaamista, muut kaksi ovat ulkopuolisen varassa. Heilläkin on kyllä suunnittelunohjaukseen kyvykkyyttä. Ulkomaiset nimet ovat näköjään pitkalti rahoituspuolen osaajia. Se paljon puhuttu kotimainen Infra Oy ei näin isoon keikkaan varmaan rohkenisi ja sen rahoituksellinen neutraliteettikin varmaan olisi asemaltaan sopimaton tällä tyylillä kilpailutettuun hankkeesen. Toki sen perustaminenkin on vielä liikennepoliittinen uni poliitikoilla.
Tähän hankkeeseen liittyvä elinkaaren loppupää eli 20 vuoden kunnossapito on mielenkiintoinen tarjottavaksi. Pitää laskea kunnossapitotarjous tielle, jota ei ole vielä olemassakaan ja todellakin pitkäksi aikaa. Raja-aseman tuomat omat erikoispirteet vielä lisäävät monimuotoisuutta. Eikä nyt tarvitse rutista tilaajan vastuulla olevista alusrakenteista tai huonoista päällysteistäkän.
Tekosyyt huonolle hoidolle ovat vähissä, kun kunnossapito on suunnittelun ja rakentamisen kanssa samoissa käsissä. Hanketyyppi vaatii monipuolisen osaamisen ja ymmmärryksen tarjoajilta, että tulee ratkaisut, jotka ensin tietysti auttavat voittamaan tarjouskilpailun ja sen jälkeen mahdollistavat kannattavan toiminnan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti