Tienhoitourakan sisältö on pirstoutunut
Joskus muinoin, kun minäkin aloittelin tiemiehen uraani, kunnossapidon sisällä oli yhden tiemesterin vastuulla eri näköinen tuotepaketti kuin nykyisssä urakoissa.
Ajoratamaalaukset, kylmäpäällystet, katuvalot ovat esimerkkejä töistä, jotka nykyään toteutetaan pitkälti erillisurakoina. Katso listassa tämän hetken tiedossa olevat urakat.
Muistan itse olleeni levittämässä öljysoraa. Olin lapiomiehenä sellaisenn vihreän kuorma-auton perälaitaan kiinnitettävän levittimen perässä parinakin kesänä. Se oli silloin tiemestaripiirin, silloisen alueurakan, omaa työtä. Myöhemmin työnjohtoaikoinani urakkaan kuului syksyisin tievalaistuksen lampunvaihtoa ellei sitä tehty muutoin onnettomuuksien vuoksi.
Miksi siis näitä oleellisesti kunnossapitoon ja tienhoitoon kuuluvia töitä on revitty irti kokonaisuudesta? Onko syynä tilaajan sisäinen momenttikateus, jolla korostetaan eri osastojen itsellisyyttä. Vaiko kuvitelma, että kenties kunnossapitourakoitsija ei osaa tai halua tehdä näitä töitä.
Alkukeväästä on työn ja tuskan takana, sopimustekstistä huoliomatta, saada tilaajalta urakkaan esimerkiksi päällystysohjelmaa tai ajoratamaalareiden työohjelmaa. Ne kuitenkin pitäisi huomioida kesän aikana mm. niittojen ja raivausten työjärjesteyksissä, jopa hiekoitushiekkojen harjauksissa pitäisi ensin kiertää niitä maalaus- ja urapaikkauskohteita. Onneksi muuten suurimmassa osassa urakoita saumojenjuotto on vielä alueurakassa sisällä.
Tilaajankin etu olisi palauttaa nämä irtirevityt työt takaisin oikeaan paikkaansa. Se olisi jopa säästöä hankintakustannuksissa, kun ei tarvitse samalle alueelle kilpailuttaa useampaa tavallaan päällekkäistä toimijaa, joiden työt ovat toisiinsa sidoksissa. Kilpailuttaminenkin maksaa. Valvontaan ja vaatimustenmäärittelyyn tilaaja voisi kyllä käyttää oman organisaationsa erikoisosaajiaan eli en ole ehdottamassa siltä osin "tehostamista".
Ehkä erikoiskalustoa enemmän vaativat varsinaiset päällystystyöt on syytä erottaa, mutta esimerkiksi urapaikkaustyyppiset näkisin jo alueurakkaan sisältyvänä.
Nythän näistä irroitetuista töistä, tai oikeammin niihin liittyvistä vaurioista ja häiriöistä alueurakoitsija on ilmoitettava tilaajalle ja niitä pitää tiestötarkastuskierroksilla havainnoida.Samalla ne sitten ottaisi oman työohjelmaankin ja tekisi pois.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti