Mitä tapahtuu kunnossapidossa?
Yleisradio kuulutti aamulla, että merkitkää karttaan huonosti hoidettu tie tai katu. Muutamassa tunnissa he saivat satoja täppäyksiä netissä olevalle kartalle. (linkki) ja toinenkin (linkki)
Itse ihmettelin alkuviikon aikana Liikenneviraston Liikennetilanteen jatkuvasti pilppaavia tiedotteita, jotka kilahtavat minulle automaattisesti. Kolareita, häiriöitä liikenteessä ja niiden jälki-ilmoituksia.
Poikkeavat olosuhteet
Lunta on satanut useana peräkkäisenäkin päivänä ja paikoin aika runsaasti. Näkemät ovat kaventuneet, pienetyneet lumen tukkiesa korkeina valleina risteysalueita. Myös polanteet ovat kasvaneet ja urautuneet.
Silti kovin poikkeuksellista säätilaa ei havaintojeni mukaan ole ollut.
Kentältä huhuja
Taustalla onkin seuranta- ja ohjausjärjestelmän päivityksen aiheuttama urakoitsijoiden tilannetiedon katoaminen. Sen vuoksi kukaan ei tiedä mitä on missäkin tehty tai tekemättä. Vika on ollut järjestelmässä tunteja, ehkä parikin päivää nyt päällä.
Sama sovellus on käytössä suurimmalla osalla Suomen alueurakoita. Siksi koko maata kattava tilannetieto on tuntematon.
Varmistamatonta, mutta mahdollista
Onko näin todella tapahtunut, selvinnee lähipäivinä, mutta totta ollessaan se tarkoittaa katastrofia tienhoidon nykytoimijoille.Eikö enää ole kykyä toimia ns. käsiohjuksessa? Puhelinta käyttäen käskyttää ja seurata toimenpiteiden etenemistä? Kartat edessä ja värikynillä piirretyt reitit tai se klassinen klubiaski... Lokivihkoon pukki, kun aliurakoitsija on hälytetty reitille ja poikkiviiva, kun tehtävä valmis. Samalla, kun siihen vihkoon kirjaa yhteydenpidon kellonajan, niin tulee toimenpideaikaakin vahdittua karkealla tasolla.
Jotta ei toistuisi
Jos tämä päivitystarina pitää paikkansa, niin...Tätä täytyy vähän pohtia enemmänkin. Yhdessä pitää tilaajan ja urakoitsijoiden käydä tilanne ja sen syyt avoimesti läpi. Mieluummin muualla kuin työmaakokoustasolla.
Kysymyksiä ja ratkaistavia asioita:
- Miten jatkossa voidaan toipua nopeasti tietokatkoista?
- Miten tiestön kunnossapidon toimintakyky säilyy vaikka tehtäväviiva ei piirrykään webkartalle?
- Miten palveluntarjoaja testaa päivityksen ennen sen käyttöönottoa?
- Onko Toiminta- ja laatusuunnitelmien riskikartoituksien sisältöä arvioitava tarkemmin?
- Onko nykyinen datankeräämisen malli oikein?
- Toimiiko viestintä urakan sisällä?
- Onko urakoissa liian vähän huomioitu poikkeavat tilanteet?
- Perehdytyksissä läpikäytävät asiat ja niiden osaamisen varmistaminen
- Johtamisvastuu ja tiedottaminen
- Aliurakoitsijoiden toiminnanhallinta ja sopimukset
Entä asian vakavuus kokonaisuutena? Parilta päivältä voi jäädä jotakin tietoa hukkaan. Se ei maata kaada, mutta aiheuttaa harmaita hiuksia mahdollisissa korvausvaatimustilanteissa. Isoin esillenouseva on tietotekniikan pettämisen seurauksena tullut lamaannus varsinaisessa kunnossapidon tavoitteen toteuttamisessa. Siis turvallisen ja sujuvan liikkumisen mahdollistamisessa.
Maksaako tämän tavoitteen toteuttaminen tilaajalle nyt vielä liian vähän? Ovatko urakoitsijat kyvykkäitä tekemään sovitun osansa palvelusopimuksesta ongelmatilanteissakin?
Näin vanhana tulee väkisinkin mieleeni ajatus, että joskus muinoin asioista kannettiin huolta ja ajateltiin ennakoivammin kuin nykyään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti