Liikenneviraston rahapulassa puhutaan jo suomeakin
"Väylänpidon kustannustehokkuutta on sen sijaan parannettavissa täsmähoidolla ja -ylläpidolla. Tällöin väylän palvelutasoa ei ylläpidetä 24/7, vaan palvelutaso on käyttäjän tarpeisiin sovitettu. Tällä ja muilla tehostamistoimenpiteillä voitaisiin peittää ainakin osa väylänhoidon nettobudjetin vuosittaisen noin kolmen prosentin ostovoiman pienenemisestä”, toteaa ylijohtaja Raimo Tapio."
Ylläoleva lainaus on LiVin sivulta. (linkki) Lausuma sisältää varauman siitä, että ympärivuotisesti ja ympärivuorokautisesti nykyisen mallin mukainen kunnossapidon taso voi radikaalistikin muuttua ellei rahoitusta saada muuallekin kuin poliittisesti seksikkäisiin investointihankkeisiin.
Vaistoni sanoo, että tulossa on mielenkiintoisia keskusteluita ja lobbausta vähäliikenteisten kyläteiden puolesta. Eli tulevalle eduskunnalle ja hallitukselle päänvaivaa. Sillaikaa tiet jatkavat rapistumistaan ja polanneurat häiritsevät turvallista liikkumista reikäisten päällysteiden ohella.
Yritykset maksamaan kunnossapitoa
Pian joku ehdottaa investoinneissa jo osittain käytössä olevaa kayttäjä maksaa-periaatteen ulottamista kunnossapitoonkin. Eli esimerkiksi metsäyhtiöt osallistuisivat alemman tieverkon kunnossapitokustannuksiin vähän samalla periaatteella kuin yksityisteiden jyvitysmallilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti