Konsultointia ja tuotteistusta
Tuli kaverin kanssa puhetta, että kunnossapitolalla ei ole toimialaan erikoistunutta konsulttiyritystä olemassa. Sellaista tahoa, joka voisi auttaa alan toimijoita kokonaisuudesta aina urakkakohtaisiin yksittäisasioihinkin. Pienen pohdinnan jälkeen totesimme, että potentiaalisia ihmisiä kyllä on. Osa toimii jo jossakin mitassa mm. tarjouslaskennan apuna ja ns. vuokratyönjohtajana.
Jotkut ovat laskemassa urakoita ja sitten tarjouksen tartuttua jäävät toteuttamaan sitä. Eivät siis ole varsinaisesti päämiehensä kirjoilla työsuhteessa vaan tekevät laskutustyönä valmisteluvaihetta.
Miten kunnossapidon valmennuspalvelun voisi tuotteistaa?
Muutaman tiiman käytimme aikaa ja pohdimme tuotetta, sisältöä ja hinnoittelua sekä lopuksi toimitusehtojakin. Asia oli lähtökohdiltaan suhteellisen helppo, koska voimme käyttää omia kokemuksiamme ja osaamistamme.
Taustalla on havainto, että autoilijoita, vihertyöntekijöitä ja konemiehiä kyllä opetetaan ja kurssitetaan, mutta työnjohdollista kunnossapitovalmennusta ei varsinaisesti ole. Muutamilla yrityksillä on sisäisiä johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvää valmennusta, mutta toimialakohtaista on huomattavan vähän. Samoin puuttuu koko yritystoiminnan alakohtainen valmennus.
Ajatuksista koontia ja malliesitys on tuossa seuraavana.
Kunnossapidon valmennus
Tuotteet:
- Sparraus, kolme päivää kuukaudessa henkilökohtaista keskustelua ja kysymysten käsittelyä koskien kunnossapitoliiketoiminnan ymmärrystä ja johtamista
- Perehdytys I, työmaan henkilöstölle urakoittain strategian avaus ja toiminnan suuntaaminen
- Perehdytys II, työpäällikkötasolle strategian periaatteista ja
kunnossapitoprosessin sisällöstä - Perehdytys III, työpäällikkötasolle prosessikatselmusten periaatteet ja niihin valmistautuminen
- Analyysit, urakka- ja päällikkökohtaiset toiminnan kriittiset pisteet
- Mittarien laatiminen tuotannon kilpailukyvyn parantamiseksi
- Tarjoustoiminnan taustoitus, alueen katselmus ja
toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoitus
Hinnat ja sisältö:
- Sparraus, yrityksen vastuulliselle kunnossapidon johtajalle kolme päivää kuukaudessa henkilökohtaista keskustelua ja kysymysten käsittelyä koskien kunnossapitoliiketoiminnan ymmärrystä, johtamista ja yrityksen strategian kirkastamista. Hinta 2 400 euroa/kuukausi, sisältää kolme päivän sparraustuokiota kasvokkain tai kaksi lähipäivää ja enintään yhden päivän etätilaisuutena. Mahdollisesti voidaan korvata laajemmalla kirjallisella kysymyksellä enintään yhden päivän osalta per kuukausi. Kahdeksan kuukauden pituinen valmennus.
- Perehdytys I, työmaan toimihenkilöstölle urakoittain strategian avaus ja toiminnan suuntaaminen tuottavuutta ja laatua korostavaan tekemiseen. Hinta 2 000 euroa per urakka. Kaksi puolen päivän valmennusta, jossa läsnä vain yhden urakan toimihenkilöt kerrallaan.
- Perehdytys II, työpäällikkötasolle strategian periaatteista ja
kunnossapitoprosessin sisällöstä. Hinta 1 600 euroa per päivä. Läsnä enintään kaksi työpäällikköä kerrallaan päivää kohti.
- Perehdytys III, työpäällikkötasolle prosessin katselmusten periaatteet ja niihin valmistautuminen. Hinta 2 400 euroa. Päivän sisältönä tarkastelupisteiden yleisesitys ja keskustelu perusteista. Kaksi perusteltua kirjallista kysymystä per osallistuja sisältyy valmennukseen. Kysymykset pitää esittää valmennustilaisuuden jälkeen.
- Analyysit, urakka- ja päällikkökohtaiset toiminnan kriittiset pisteet. Hinta tuntiveloitus 85 euroa per tunti. Asiakas toimittaa tarvittavan aineiston. Raporttina enintään kaksi sivua per analyysi.
- Mittarien laatiminen tuloksen syntymiseen vaikuttavien tekijöiden arvioimiseksi. Hinta tuntiveloitus 85 euroa per tunti. Asiakas toimittaa tarvittavan aineiston. Dokumenttina syntyneet alkuvaiheen mittarit. Mittareiden käyttöönotto ja käytön seuranta eivät sisälly.
- Tarjoustoiminnan taustoitus, alueen yleiskatselmus sekä toimittaja- ja
toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoitus. Hinta 1 900 euroa per urakka. Tarvittava lähtöaineisto tilaajalta. Ei sisällä tarjouslaskentaa. Urakkakohtainen raportti.
- Tarjoustoiminnan asiakirjojen kirjoittaminen ja muokkaus. Hinta 2 600 euroa per urakka, sisältää Toiminta- ja laatusuunnitelman laadinnan sovittua toimintatapaa kuvaavaksi. Myös vaihtoehtoisesti tuntiveloituksena, jolloin hinta on 85 euroa tunti. Urakkakohtaiset tarkennukset toimittaa tai täydentää tilaaja. Ei sisällä tarjouslaskentaa.
Ehdot:
Palvelun yleisperiaate on luottamuksellisuus.
Sparrauksessa ja perehdytyksissä käytettävä materiaali on yritykessä nykyisin käytössä olevaa ja erillistä aineistoa ei palveluun sisälly. Tilaaja antaa tarvittavan materiaalin käyttöön tilaisuuksien valmistelua varten vähintään kaksi viikkoa etukäteen, sähköisessä muodossa.
Sparraus- ja perehdytystilaisuuksia ei saa taltioida ja kaikki niissä syntyvä, esitettävä aineisto kuuluu palveluntuottajalle. Tilaisuuksissa ei saa olla läsnä muita henkilöitä. Muistiinpanoja osallistuja saa tehdä.
Perehdytyksiä enintään yksi per viikko. Ei maanantaina eikä perjantaina.
Palvelun tuottaminen tapahtuu tilaajan tiloissa paitsi analyyseihin, mittareiden laadintaan ja tarjoustoimintaan liittyvien palveluiden osalta.
Analyyseissä syntyvät dokumentit, määritellyt mittarit ja tarjoustoimintaan liittyvät materiaalit käsitellään liikesalaisuusperiaatteiden alaisena aineistona. Tarvittaessa laaditaan salassapitosopimus.
Syntyvät raportit ja dokumentit toimitetaan sähköisenä ja vain tilaajalle.
Hinnat eivät sisällä arvonlisäveroa, joka laskutetaan voimassaolevan mukaisena erikseen.
Matkakulut eivät sisälly hintaan, vaan ne laskutetaan toteutuman mukaan valtion matkustusohjesäännön mukaisina. Mahdolliset majoituskulut toteutuman mukaisina.
Peruutetusta tai siirretystä tilaisuudesta uudelleenjärjestelykorvaus 520 euroa. Palveluntuottaja laskuttaa.
Laskutus toteutuman mukaan. Maksuehto 14 päivää.
Yllöolevan kaltainen palvelu on täysin mahdollinen toteuttaa yhden tai useamman alan ammattilaisen vetämänä. Toiminta ei vaadi ihmeellisiä työkaluja tai prameita luokkahuoneita. Usein fläppitaulu tai datatykki riittävät ja pelkällä läppärilläkin pääsee pitkälle. Valmentajalla pitää vain olla riittävän vahva kyky luottaa osaamiseensa ja sen esittämiseen. Minäkin selviäisin, kun ei tarvitse esiintyä isoille massoille, joita asia ei kiinnosta.
Huomioita
Perinteisesti valmennukset epäonnistuvat. Syinä mm. valmentajan kyky ymmärtää asiakkaan toimialan erikoispiirteitä. Myös asiakas usein töppää eli jättää huomioimatta ja käyttämättä saamansa valmennuksen tai ei mieti kuulemansa ja näkemänsä soveltamista omaan arkeensa. Valitettavan usein valmennukseen määrätään osallistujat eikä sinne hakeuduta kiinnostuksesta ja oppimishalusta.
Valmennukselle ei ole aikaa, kun pitää tehdä oikeita töitä. Uskotaan työn opettavan ja kokemuksen mukana syntyvän itsestään osaamista, kunhan pitää silmänsä auki. Miksi ei käytetä kokemuksen ja tiedon jakamista helpottamaan nopeampaa omaksumista ja samalla ehkä vältytään oppiajan vajaasta tehokkuudesta?
Voisiko pienemmissä ryhmissä tapahtuva jaksotettu valmennus toimia paremmin, kun osallistujat uskaltavat keskustella arkiongelmista ja saada niihin vastauksia ja ratkaisuja? Ratkaisuja kyllä on, mutta ne ovat yleensä pieninä sirpaleina ympäri yritystä ja toimialaa.
Tämän bloginkin idea on antaa herätteitä ja lisätä alan toimijoiden valmiuksia selvitä haastavan ja hauskan tekemisen maailmassa. Tarkkaavaisen lukijan kannattaa muutamin kohdin pysähtyä lukemansa ääreen ja miettiä lukemaansa. Varsinaisesti en johda harhaan, mutta joitakin virityksiä olen kirjoittanut ärsykkeeksi. Tieteelliseen tekstiin ja todisteluun en pyri.
Jatkoa...
Ajan salliessa olen ajatellut kirjoittaa auki noita tuote- ja sisältökohtia tarkemminkin, mutta ensin saatan loppuun Toiminta- ja laatusuunnitelmaan liittyvän sarja, koska sen "dead line" on lähempänä. Jäähän ensimmäisen keirroksen tarjoukset sisään jo 17.3.
Jos jotakuta kiinnostaa enemmän tuohon valmennukseen liittyvät ajatukset, niin kommenttia saa laittaa ja minut kyllä tavoittaa kasvokkain keskusteluunkin Tampereelta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti